Siirry sisältöön
Arkkitehtitoimistojen liitto ATL
Arkkitehtitoimistojen liitto / Uutishuone / Arvon luonti taloudessa ja arkkitehtuurissa
Login
  • Etusivu
  • Arkkitehtipalvelut
  • Arvoa arkkitehtuurista
  • ATL vaikuttaa
  • Blogi
  • Jäsentoimistot
  • Tottakai!
  • Uutishuone
  • Yhteystiedot
  • The Association of Finnish Architects’ Offices
  • Jäsenpalvelut
  • Kirjaudu sisään

Arvon luonti taloudessa ja arkkitehtuurissa

Arkkitehtuuri tuottaa arvoa, jota ei aina arvosteta. Miten asia muutetaan?

 

Tällä kurssilla saat samaan aikaan syvällisen ja konkreettisen näkymän arvon luontiin taloudessa ja arkkitehtuurissa.

Kurssilla on neljä luentoiltapäivää, ennakkotehtäviä ja saat lisämateriaalia luettavaksi ja kuunneltavaksi. Sisältö on yliopistotasoa, opettajina professoreita.

Kurssi on räätälöity arkkitehtuurin kanssa työskenteleville.

Luennot pidetään verkossa.

 

Luentosisällöt ovat:

  1. Arvon luominen  osana liiketoimintaa.
    Asiaa lähestytään ensin arvon käsitteen kautta: miten se on syntynyt ja kehittynyt, miten se ohjaa päätöksentekoa, erityisesti taloudellista päätöksentekoa. Analysoimme arvoa liiketaloudellisesti, miten arvo syntyy arvoketjuissa ja arvoverkoissa, mistä muodostuu yrityksen arvo, miten vaikuttaa rahan aika-arvo. Katsomme arkkitehtuuria toimialana ja arkkitehtitoimistoja Pohjoismaissa koon, kasvun ja kannattavuuden mukaan. Hahmottelemme toimialan tilannetta ja haasteita kasvumarkkinassa, edelleen ja kiihtyvästi digitaalistuvassa maailmassa.
  2. Toisella kerralla pureudumme arkkitehtuurin arvon erityisluonteeseen
    Käytämme konkreettisia, inspiroivia esimerkkejä. Hahmotamme arkkitehdin praktiikan, sen ajallisen luonteen, monialaisuuden, ja nykyhaasteet. Katsomme arkkitehtuurin arvon moninaisuutta menneessä, nykyajassa ja tulevassa. Käymme läpi suunnittelijan monia työnkuvia ja rooleja, ja sen, mitä kaikkea arkkitehtuuri voisi olla.
  3. Arvon kommunikointi
    Kolmannella kerralla puhutaan strategiasta, arvolupauksesta, brändistä, viestinnästä ja johtamisesta. Strategiaa tarkastellaan toiminnallisesti, sisällön ja tarkoituksen kautta, mietitään, millainen on hyvä strategia ja miten strategia-ajattelu ja metaforat ovat viime aikoina kehittyneet. Brändiä katsotaan nopean syväsukelluksen kautta, päädytään brändinrakennuksen työkaluihin ja hyvän brändin elementteihin. Näistä yksi on hyvin kiteytetty arvolupaus, josta keskustellaan lisää. Lopuksi katsotaan kommunikoinnin elementtejä ja kanavia.
  4. Arvo ja ansaintamallit
    Viimeisellä kerralla mietimme erilaisia tapoja kotiuttaa luotu arvo ja luoda siitä tulovirtoja. Tähän tarvitaan asiakassuhteita, joita on erilaisia ja -luonteisia, myös asiantuntijapalveluissa, kuten arkkitehtuurissa. Vielä tarkastellaan hinnoittelun tapoja ja malleja, ja lopuksi keskustellaan.

 

Kurssi on interaktiivinen ja keskusteleva. Opettajat ovat kokeneita sekä sisällön että opettamisen alalla: liiketaloustieteen professori (emeritus) Antti Paasio, yrittäjä konsultti, kouluttaja Jussi Paasio ja professori, arkkitehti, Norjan kansallisen taideakatemian designin laitoksen johtaja Toni Kauppila.

 

 

Aiemman kurssin palaute oli erinomaista.

Lue myös Antti Paasion blogi Arvon ajurit antiikista nykyiseen (<- linkki).

Koulutuksen hinta:
ATL:n jäsentoimistoille 400 e/hlö
Muut 650 e/hlö
(Hintoihin ei lisätä arvonlisäveroa.)

Ilmoittaudu koulutukseen TÄSTÄ (<- linkki).

    • Yhteystiedot
  • Malminkatu 30, 5. krs, 00100 Helsinki

    • Facebook
    • Twitter
  • Rakkaudella, MEOM